Курсът разглежда управлението на ИТ инфраструктурата през призмата на ITIL 2011
(Information Technology Infrastructure Library) - библиотека от методи за организацията
на управлението на ИТ услуги, която се съсредоточава върху предоставянето и
поддръжката на ИТ услуги, съответстващи на бизнес целите на организацията.
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
Курсът разглежда характерни особености на управлението на услуги. Разглеждат се
ролята на услугите в исторически контекст; спецификата на услугите, отличителни
характеристики на обслужващите операции. Обсъждат се теми свързани с проектирането
на нови услуги, управление на обслужващите операции, качество на услугите и др.
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
Курсът обобщава методи, принципи и техники за събиране и анализ на изискванията за разработка на софтуер, структурирането на тези изисквания и използването им за проектиране на софтуерни продукти. Теоретичните концепции се прилагат непосредствено в курсови проекти, в които се работи по екипи. Напредъкът на проектите се следи ежеседмично.
Курсът изисква активно присъствие и участие на лекциите и упражненията.
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
Преподавател: проф. Владимир Димитров
Минимален брой: 6
Основната цел на курса е студентите да овладеят език за Обектно ориентирано програмиране на широко приложение в
учебните програми в средното училище, както и да служи за основа на професионалната им реализация в бъдеще. С оглед на постигане на
тази цел, тематиката на курса фокусира върху практическото приложение на принципите на ООП с използване на езика за програмиране Java.
Преподавател: доц. д-р Евгений Кръстев
Курсът разглежда етапите и дейностите при управлението на софтуерни проекти в организационен контекст –
иницииране на проекти, определяне на цената на проекта, времето за разработка, специфициране на изискванията, анализ и управление на риска,
управление на хората, стандарти.
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
Курсът има за цел да запознае студентите с актуалното състояние на изследванията и практическите разработки в
областта на базите от знания, като акцентира преди всичко на усвояването на съвременни инструментални средства за
създаване на бази от знания с различни характеристики и тяхното приложение при разработване на разнообразни
типове системи, основани на знания. Изучават се и въпроси, свързани с основните принципи и технологии на
Семантичния уеб, семантичната оперативна съвместимост на информационни системи, създаването на семантични
цифрови библиотеки и др.
Машинното самообучение (МС) изучава компютърни алгоритми, които автоматично подобряват своето поведение чрез натрупване на опит.
МС е дисциплинарна област, използваща понятия от такива научни области като изкуствен интелект, теория на вероятностите, математическата статистика,
психология, невробиология и др.
Курсът запознава студентите с основни подходи към МС измежду които са класификационни дървета, покриващи правила, невронни мрежи, самообучение чрез
запомняне, генетични алгоритми, Бейсови методи за самообучение и др.
Разглеждат се теоретични въпроси, свързани с „пристрастия“ на индуктивните методи на МС, принципа на минималната дължина на описанията, принципа на
Окам, както и основи на изчислителната теория на самообучение.
Студентите ще имат възможност да експериментират с имплементации на повечето от дискутираните в курса алгоритми и да решават чрез тях реални задачи.
Целта на дисциплината УПРАВЛЕНИЕ НА БИЗНЕС ПРОЦЕСИ е да се разширят знанията и уменията на студентите за
организацията и принципите на изграждане и използване на бизнес процеси и бизнес модели и се запознаят и усвоят
основните стандарти, концепции и услуги, предлагани от водещите фирми. Дисциплината е предназначена да обучи
студентите защо, с какво и как управлението и моделирането на бизнес процесите обслужват организациите, като в
курса се въвеждат основите и теоретичните постановки на моделиране и управление на бизнес процесите.
Преподавател: доц. д-р Евгений Кръстев
Целта на курса е да съпровожда прякото прилагане на концепциите, изучавани в основни курсове на програмата по ИТУП при
разработката на реален проект, възложен от реален потребител. ИТ студио –част 1 е първият от необходимите за целта курсове, насочен към анализ
и проектиране. Той подпомага студентите в разбирането на фазите/етапите при разработка на софтуер, организирането на времето, формирането на екипи,
вземането на решения
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
Преподавател: доц. Иван Станев
Курсът въвежда обучаемите в съвременните системи и модели за управление на сигурността и оперативния риск на ИТ системи, като обръща особено внимание на надеждността и устойчивостта („еластичността“) на компютърните и мрежови ресурси. Или как да подготвим организацията си за защита от кибер-атаки и други въздействия на ИТ ресурсите, и осигурим устойчиви бизнес процеси и ИТ-базирани услуги.
Курсът е базиран на модела „Resilience Management Model - RMM” на CERT центъра към Software Engineering Institute (SEI, CarnegieMellonUniversity), с особен акцент върху темите: Доколко една организация е подготвена да се справи с оперативните рискове, произтичащи от ИТ и компютърната инфраструктура? Кои са съвременните заплахи на ИКТ бизнеса ни, и как да оценим уязвимостта им подготвим за атаки или други неблагоприятни въздействия?
Курсът комбинира технически, технологични и организационни аспекти и представя цялостна система за създаване и поддържане на процеси, отношение и отговорности към системните ресурси на всички участници в бизнеса („културата“ не само на ИТ или техническите специалисти).
Извличане на закономерности от данни (ИЗД)” има за цел анализ на (често много големи) масиви от данни за намиране
на неизвестни връзки между тях и за обобщаване на данни по разбираем и полезен на притежателя им начин. ИЗД е
интердисциплинарна научна област, представляваща сечение на няколко дисциплини, сред които статистика, бази
данни, разпознаване на образи, машинно самообучение, оптимизация, визуализация, придобиване на знания и др.
Интензивно използвайки постиженията в тези области, ИЗД остава отделна научна дисциплина със собствени
изследователски цели и приложни акценти. Курсът запознава студентите с базови алгоритми, използвани за решаване
на такива основни ИЗД задачи, като подготовка и преобразуване на данни, клъстерен анализ, класификация и регресия,
анализ на асоциации, визуализация на данни и модели. Материалът поставя акцент върху проблема за приложимостта
на разглежданите алгоритми за анализиране на реални бази данни с голям обем. Студентите ще имат възможност да
експериментират с имплементациите на почти всички алгоритми, разглеждани в курса.
Преподавател: проф. д-р Калинка Калоянова
„Въведение в науката за данните“ е основопологаща дисциплина за пътека на кариерата в Информационни системи.
Тук са представени основните концепции, технологии, инструменти и потребителски случаи на Науката за данните в съвременния им контекст (облаци и услуги):
Големите данни, анализа на Големите данни, Hadoop, HDFS, MapReduce, нерелационни бази от данни, бази от данни като услуга, езици за програмиране R и Scala
средата Spark и други.
Науката за данните се развива с изключително високи темпове през последните години и е възможно да се покрие цялата тематика в дълбочина и само с един курс.
Целта е да се открият пред студентите перспективите за специализация в направлението и задълбочаване на знанията в други изборни курсове и чрез самостоятелна
подготовка.
Дисциплината е мултидисциплинарна и има за цел да изследва обществените последици от разработването и използването на ИИ
и да предложи практически разрешения за преодоляване на предизвикателствата от етично, правно , социално и икономическо естество.
В рамките на три модула курсът изследва широк кръг от практически и теоретични въпроси, свързани с разработването и използването на ИИ,
в търсене на адекватни технологични, етични, правни, социално-икономически и социално-когнитивни рамки, насоки и технологични решения.
Целта на курса е да предостави обхватен преглед на проблемите, като същевременно се фокусира върху конкретни практически проблеми през призмата на
5 сценария: автономни дронове; автономни автомобили; домашни роботи; ботове; персонализирана (прецизна) медицина.
Целта на курсa е да запознае студентите с основните принципи на управлението на взаимоотношенията с клиенти (CRM).
Управлението на взаимоотношенията с клиенти (CRM) е съчетание на бизнес стратегия и оперативни действия с цел
идентифициране, привличане, задържане и развитие на клиенти, носещи висока печалба чрез ефективен и ефикасен
мениджмънт през целияжизнен цикъл на клиента. Управлението на взаимоотношенията с клиенти е от съществено
значение при цялостния процес на управление на всяка фирма или организация.Целта на дисциплината е студентите да
придобият основни компетенции за управление на взаимоотношенията с клиенти и да се усвоят стандарти, концепции и
добри практики. По време на курса студентите се учат как да събират и използват информацията за клиентите си от
различни източници, както в организацията, така и извън нея. Запознават се с приложението на CRM системите в
маркетинга, продажбите и обслужването на клиенти. Студентите добиват знания за най-разпространените CRM системи и
за особеностите при внедряването им.